Mona Lisa

  Hvem var hun egentlig?

 
 



Mona Lisa (La Gioconda) ca 1503-06. Olje på plate, 77x53 cm. Musée du Louvre, Paris








Ingen vet hvem Mona Lisa egentlig er, men et enda større mysterium er smilet hennes. Hva var det Leonardo da Vinci ville utrykke med dette maleriet og hvorfor valgte han dette mystiske smilet og de gåtefulle øynene?

Det vi vet om denne mystiske damen er at hun var en italiensk madonna. En rik silkehandler hadde bestilt prottet av sin kone hos den berømte maleren Leonardo da Vinci. Nesten helt siden Leonardo startet på maleriet rundt 1506, har modellens sanne identitet vært en gåte. For en eller merkelig grunn kom aldri kunden å hentet prottete av Mona Lisa. Mange mener Leonardo var så fornød med resultatet at han valgte å beholde det som et eksempel han kunne visse fram til andre kunder. Andre mener han ikke var fornøyd nok til å gi det til kunden og derfor valgte å beholde det selv. Det vi vett i dag var at Leonardo fortsatte å male på maleriet mange i år, for å få det perfekte resultatet han ønsket. 

Da Leonardo da Vinci slo seg ned i Frankrike, tok han maleriet med seg. Etter hans død var verket innom flere eiere før det i 1530-årene ble kjøpt av den franske kongen Frans den første. I dag henger Mona Lisa i kunstmuseet Louvre i Paris.


Analysering av Mona Lisa  
Analysering av Mona LisaModellen sitter i halvprofil, men hodet er vendt mot betrakteren. Det er et prottet av en italiensk madonna. Modellens plassering i ”trekvart aspekt” er typisk for maleri på den tiden. ”Trekvart aspekt” betyr at maleriet er malt fra livet og opp. 

Landskapsbakgrunnen er et typisk kjennetegn for florentinske maleri. Maleriet er nydelig teknisk utført, og med en for den tiden, ny metode for bruk av oljemaling. Det som Leonardo gjorde nyskapende var bland annet, at kvinnen har en myk og skyggeaktig form, uten tydelige strekker, samt at maleriet har to ulike landskaper og horisonter. Maleriet er avhengig av publikums fantasi om bildes budskap og hvordan de ser på maleriets skulte detaljer. 

Mona Lisa sitter i en stilling slik vi får direkte øyekontakt. Dette er fordi horisontlinjen er plassert rett under øynene hennes. Det gjør at dette vil være det første man ser, når man får øye på bildet. Stillingen hennes danner en trekant mitt i bildet. Dette skaper en balanse, og det vil føles riktig for betrakteren.

Mona Lisa sitter i forgrunnen med en landskapsbakgrunn som strekker seg mot horisonten.  Hun sitter plassert i mellomgrunnen og i bakgrunnen, dette gjør at Mona Lisa naturlig blir hovedfokuset. Forgrunnen er mørk og starter som en skygge inn mot maleriet. Mellomgrunnen har varme farger, som gir oss inntrykk at hun er glad, før den ender brått med noen steiner, som grenser til bakgrunnen. Bakgrunnen har kalde farger, noe som skaper et luftperspektiv, og gir maleriet i tillegg en variasjon. De kalde fargene endrer tankene våre, og den blåkalde fargen gir oss en følelse av fjernhet.

Lyset i bilde kommer fra venstre og dette framhever ansiktet til Mona Lisa. Dette får oss til å lege merke til skyggene rundt munnen og øynene, som er en viktig del av bilde.

Bildet er malt på tre med olje. Denne metoden ble brukt fordi oljen tørket saktere slik maleren hadde mulighet å legge på flere lag. Leonardo malte med en teknikk der han la flere tynne lag oppå hverandre. Denne teknikken kalles sfumato. Den gjør slik at fargene binder seg sammen. På denne måten kunne han skape noe som virket enda mer realistisk. Denne metoden fikk også øynene hennes til å bli helt spesielle. Uansett hvor man står i rommet vil det se ut som hun stirrer rett på deg. Om du deler ansiktet i to, og ser nøye etter kan du se to helt forskjellige følelser som skaper i helheten et mystisk ansiktuttrykk. 

Du kan se at Mona Lisa er malt i renessansen på grunn av teknikken som er brukt, og de tydelige og jevne malerstrøkene som er brukt for å få maleriet til å se realistisk og virkelig ut. Mona Lisa har også fått et realistisk ansikt av Leonardo. Som jeg har skrevet tideligere er det noe som kjennetegnet både hans malerier og selve renessansen. 

Her kan du se min variasjon av det orginale bilde: 




Jeg valgte å ha med litt av dagens teknologi i bildet. Dette er fordi, det er noe de absolutt ikke hadde i renessansen, og derfor tenke jeg dette ville gi bildet en ekstra vri. Jeg valgte også å ta med en godteriskål, fordi det er noe vi alle i dag vet hva er og noe alle spiser. Selve outfiten valgte jeg å prøve å holde så lik som mulig, slik at det originale bilde skulle gjenspeile seg i mitt. Bakgrunnen valgte jeg også bevist. Mona Lisas originale bakgrunn har så stor betydning for selve maleriet og siden jeg ikke hadde mulighet til å gjenskape det, var det bedre å gjøre det motsatte, og gav derfor bildet en helt nøytral bakgrunn. I tillegg prøvde jeg å gjenskape litt flere kjennetegn med å legge skygge i øyekrokene og munnvikene, for å gjenspeile detaljene i originalbildet.

1 kommentar: